Winterieur bij Thomas More : Seppe Verboom (Livable) en Jan Aerts (Serax)

Het is het laatste semester van het voorlaatste jaar en voor opdracht atelier koos ik voor een bureau in te richten voor een adviesbureau in ecologische bouwmaterialen. We krijgen allemaal hetzelfde casco gebouw, maar er zijn 3 doelgroepen als bouwheer. Ik heb het adviesbureau gekozen. Ecologie is en wordt een dingetje.  Wij,  toekomstige ontwerpers, krijgen een belangrijke rol toebedeeld. Kunnen wij leven met onze scheppingen, als die de vuilnishoop nodeloos vergroten? De eerste regel van eco design is.. u eens goed afvragen of uw product überhaupt nut heeft en of ge uw idee niet beter meteen verticaal klasseert. Wij gaan het ons gewoonweg niet meer kunnen permitteren, tegenover onszelf en de raastige maatschappij, van al te losjes om te springen met de materialen die moeder natuur ons in bruikleen geeft. Ik was dus benieuwd wat deze twee personen te zeggen hadden.

sep verboom fans lamp verlichting upcycle
FAN – Sep Verboom

Sep Verboom zit vol idealisme, socialisme, creativisme, enthousiasme.. veel smes 🙂 Ik vond het geweldig om te zien hoe hij, op zijn manier en in eer en geweten, dit ecologisch vraagstuk voor zichzelf en zijn collectief invult. Hij heeft niet voor niets de Henry Van de Velde Award gewonnen. Zijn afstudeerproject, Fan, was magisch mooi. Ge ziet dat hij en zijn collectief de poten vanonder hun lijf “werken”. De uitleg over de verschillende projecten met lokale ambachtslieden was interessant, maar ik bleef wat op mijn honger zitten met de vraag “Hoe komt ge in hemelsnaam te weten dat ergens diep in de rimboe een stam zit die een bepaalde weeftechniek kent?” Waarschijnlijk ligt dit aan mij. Ik ben nog nooit buiten Europa gegaan.  Ik ben perfect gelukkig in Europa en ben een kampeerder in hart en nieren (wel zo ecologisch). Als ik dan al het vliegtuig moet nemen ooit, dan zal het vooral zijn om Amerika te ontdekken. Ik wil eens gaan verbranden in Arizona, ik wil eens langs de kustlijn rijden waar Big Little lies opgenomen is (Monterey & Carmel). Ik wil met een Cowboy hoed op, tegen de priemend ondergaande zon, met mijn kleine vinnige mustang nog een laatste avondwandeling gaan maken in de Rocky Mountains voor ik terug naar de blokhutten ranch kan. Waar het haardvuur knisperend wacht… mmm. Ik dwaal af.

Gisteren kwam Jan Aerts van Serax, een bedrijf waar ik een enorm zwak voor heb en hopelijk ooit de kans krijg om iets voor te maken of dat ze iets in productie willen nemen.  Het probleem met de ‘artiest’, is dat die meestal geen kaas gegeten hebben van marketing en u in de kijker werken. Serax kan dit perfect en je kan niet ontkennen dat ze van marketing een flinke schel kaas gegeten hebben. Daarover kwam mr Aerts vertellen, wat wel eens een aangename afwisseling is. Wie wil er uiteindelijk het cliché van the struggeling artist worden? ’t was ontnuchterend ook. Ik zal het hier eens in bulletpoints en quotes samenvatten, gelijk mr Aerts deed.

Afbeeldingsresultaat voor pppp marketing

  • Serax verkoopt +- 5000 producten. De meeste omzet wordt gegenereerd door de top 100 producten.
  • De vier P’s in marketing zijn niet genoeg. Vindt er nog nen boel uit die belangrijk zijn (press bvb was ook nen belangrijke voor design, zien dat ge in de vakliteratuur komt. en Presentation. Zie dat uw beeld KLOPT en uw presentatie. Als iets mottig gepresenteerd is, voelt ge dat in uw verkoopscijfers). Toets daar uw product aan. Er stond ook nog penetration tussen, maar ik kon mij niet goed voorstellen waar dat voor stond. Als het aan minstens 75% van die p’s voldoet, dan hebt ge kans op slagen
  • Ziet dat ge nen BV inschakelt die met de pluimen van de ghost designer gaat lopen 🙁 tja helaas maar waar, alles waar nen bekende kop op staat verkoopt als een tiet.
  • De table ware blijft booming business. Eigenlijk alles waar lifestyle aan kleeft.
  • Foutjes blijken soms een gelukstreffer
  • What is beauty?  It’s what you love (Yoko Ono) Mr. Aerts is een enorme fan van inspirational quotes en van Yoko Ono.

Geef een reactie